Login


Register | Recover Password
 

Diesel v/a 10000 KM interessant


***DIESEL is al VANAF 10.000km per jaar INTERESSANT !!! ***


Zie hieronder de feiten en cijfers waardoor u zelf het bewijs kunt zien dat het omslagpunt aanzienlijk lager ligt dan u waarschijnlijk zelf denkt!

Hoe zit het nu met het omslagpunt? Welke brandstof kan men het beste kiezen?

Wij laten u hier zien bij welke kilometerstand welke brandstof interessant is.

*

De wegenbelasting op benzine is het laagst , de belasting  op diesel is het hoogst en de belasting op LPG-3 zit gemiddeld halverwege benzine en diesel.

**

Daarnaast heeft men te maken met het verbruik en de brandstofprijs .

Een moderne diesel verbruikt 1 op 18 a 1 op 23 (een moderne benzine verbruikt daarentegen 1 op 13 a 1 op 15. ) . Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel.

Men dient ook naar het aanbod te kijken. Aangezien er in Nederland relatief veel diesels geleased worden, is er een groot aanbod diesel – occasions.

Dit drukt de aanschafprijs van de occasion. Hierdoor is het prijsverschil tussen een benzine en een diesel nihil. Dit zorgt er dan ook voor dat het omslagpunt van een diesel-occasion aanzienlijk lager ligt ten opzichte van een nieuwe dieselauto ( bij een nieuwe auto is de meerprijs van een diesel ten opzichte van een benzine vaak enkele duizenden euro’s)

***

Lpg-G3 is de goedkoopste brandstof per kilometer. Dit komt door onder andere de relatief lage wegenbelasting en lage literprijs (ongeveer € 0.53 / liter ). Het verbruik ligt wat hoger dan de andere brandstoffen en een Lpg-G3 auto vergt wat meer onderhoud maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de eerder genoemde voordelen. Hierdoor ligt het omslagpunt voor een Lpg-G3-auto al rond de 5000 km per jaar (mits de Lpg-3 installatie reeds in de auto is ingebouwd)

****

Hieronder ziet u de berekeningen waar u kan zien dat het omslagpunt voor een diesel al onder de 15.000 km per jaar ligt voor een gemiddelde auto.

De berekening is gebaseerd op 10.000km / 15.000km / 20.000km per jaar, hierbij nemen we een middenklasser van 1151 a 1250 kg.

Het omslagpunt voor een kleinere/lichtere auto ligt lager.

Het omslagpunt voor een grotere/zwaardere auto ligt hoger.

* * * * * * * * * * *

BEREKENING

* * * * * * * * * * *

10.000km

Benzine verbruik: 10000km x 1/14(gemiddeld verbruik) x 1,679  (€/liter) 1199
Benzine wegenbelasting per jaar: 469
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 1668
Diesel verbruik: 10000km x 1/21(gemiddeld verbruik) x 1,319 (€/liter) 628
Diesel wegenbelasting per jaar: 1032
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 1660
LPG-3 verbruik: 10000km x 1/12(gemiddeld verbruik) x 0.70 (€/liter) 583
LPG-3 wegenbelasting per jaar: 700
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 1283

15.000km

Benzine verbruik: 15000km x 1/14(gemiddeld verbruik) x 1,679 (€/liter) 1799
Benzine wegenbelasting per jaar: 469
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 2268
Diesel verbruik: 15000km x 1/21(gemiddeld verbruik) x 1,319 (€/liter) 942
Diesel wegenbelasting per jaar: 1032
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 1974
LPG-3 verbruik: 15000km x 1/12(gemiddeld verbruik) x 0.70 (€/liter) 875
LPG-3 wegenbelasting per jaar 700
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 1575

20.000km

Benzine verbruik: 20000km x 1/14(gemiddeld verbruik) x 1,679 (€/liter) 2399
Benzine wegenbelasting per jaar: 469
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 2868
Diesel verbruik: 20000km x 1/21(gemiddeld verbruik) x 1,319 (€/liter) 1256
Diesel wegenbelasting per jaar: 1032
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 2288
LPG-3 verbruik: 20000km x 1/12(gemiddeld verbruik) x 0.70 (€/liter) 1167
LPG-3 wegenbelasting per jaar 700
TOTAAL KOSTEN PER JAAR: 1867

(De gebruikte brandstofprijzen zijn de gemiddelde landelijke adviesprijzen van 14-05-2011)